Kalendarium

Niedziela, 2021-10-17

Imieniny: Antonii, Ignacego

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 84342392
  • Do końca roku: 75 dni
  • Do wakacji: 250 dni

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 3 

im. Armii Krajowej

ul. Flisaków 30

27 - 600 Sandomierz

budynek A tel.158322563 

budynek B tel.158322226

Klub Miłośników Wiedzy. Szkolna Apteka Literacka "Pegaz"

 Klub Miłośników Wiedzy. Szkolna Apteka Literacka „ Pegaz”

Od 5 lutego działa w naszej szkole nowa inicjatywa ściśle związana z literaturą i sztuką.

Spotykamy się online, we własnych domach przy herbatce, ciasteczkach i świetle lampki nocnej. Za oknem śnieg, wiatr, mróz a my otuleni jesteśmy kocykiem literatury i związanymi z nią ciekawymi opowieściami.

Naszymi założeniami są różnorodne działania związane z literaturą i wiedzą o  sztuce i kulturze w ogóle:

- wyznaczamy jedną książkę, którą czytamy w miesiącu a potem ćwiczymy sztukę dyskusji, refleksji i recenzji wokół niej,

- na cotygodniowych spotkaniach czytamy fragmenty ciekawych , krótszych pozycji, nowości książkowych,

- zagłębiamy się w świat kultury: wydarzenia literackie i kulturalne,

- poznajemy najważniejsze nagrody książkowe oraz nagrody świata kultury, okoliczności powstania dzieł literackich oraz życiorysy i warsztat pracy wybranych twórców,

- wyrabiamy w sobie gust czytelniczy i zainteresowanie  kulturą,

- poznajemy słownictwo związane z recenzowaniem książek oraz wyrażenia okołoliterackie,

- oglądamy najciekawsze kanały booktuberów,

- słuchamy audycji i słuchowisk radiowych,

- czytamy artykuły prasowe i teksty publicystyczne,

- rozwijamy kreatywność i pasje literacko- czytelnicze oraz umiejętności językowe,  wzbogacamy zasoby słownikowe,

-„filozofujemy” w GABINECIE FILOZOFA- przekładając wymowę utworów w określone uniwersum filozoficzne i wartości kulturowo-literackie.

  • Współpracujemy z Filią nr 2 Biblioteki Miejskiej w Sandomierzu, wypożyczając zasoby i wspólnie opracowujemy tematyczne pozycje książkowe oraz  literaturę wspierającą edukację, będziemy też tworzyć gry miejskie, podchody literackie, zabawy, imprezy okolicznościowe związane ze światem literatury i kultury- w planach: „ Wieczór z baśniami”- impreza środowiskowa w okolicach czerwca- w rygorach obostrzeń pandemicznych, jeśli takowe będą obowiązywały oraz maraton czytelniczy w sprzyjającym terminie.

- zorganizujemy wycieczki na Targi Książki, do teatrów, kin i muzeów, ognisko z książką i gitarą, ”Noc w bibliotece”, turnieje literackie, cykl czytelniczy w rejonowym przedszkolu- (po ustaniu pandemii);

-założymy Dyskusyjny Klub Książki - w ramach projektu Instytutu Książki

 

5 luty 2021

Na pierwszym spotkaniu wysłuchaliśmy baśni filozoficznej „Żółty bocian”, której metaforyka wskazała na potęgę i moc sztuki w życiu każdego człowieka;

Wyznaczyliśmy lekturę książki Doroty Terakowskiej „Córka czarownic ”i odczytaliśmy początkowy fragment dla rozbudzenia ciekawości tejże;

Poznaliśmy zwroty i wyrażenia okołoliterackie, tj. biały kruk, rollercoaster literatury, opus magnum;

Omówiliśmy związek literatury ze sztuką filmową i zwróciliśmy uwagę na korespondencję sztuk-na przykładzie książki „Pianista” oraz filmu o tym samym tytule, których bieg akcji wyznaczyły historia i samo życie;

Zapoczątkowaliśmy psychozabawę- „Powiedz, którą baśń z dzieciństwa lubisz najbardziej, a powiem ci, kim jesteś, za czym tęsknisz, z kim się utożsamiasz”;

Rozmawialiśmy wybiórczo o swoich zainteresowaniach i  doświadczeniach czytelniczych , zwróciliśmy uwagę na słuszność słów Wisławy Szymborskiej, że „Czytanie książek to najlepsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”;

Zastanawialiśmy się nad oryginalną nazwą naszego czytelniczego koła.

 

12 luty 2021

Na drugim spotkaniu drogą głosowania ustaliliśmy ostatecznie nazwę i logo naszej czytelniczej grupy:

KLUB MIŁOŚNIKÓW WIEDZY,  SZKOLNA APTEKA LITERACKA „PEGAZ”, które w przenośnym rozumieniu znaczą dla nas następujące przesłanie:

„ Szkolna Apteka literacka wydaje recepty na dobre książki i lekarstwa na nudę.”

Razem z mitycznym skrzydlatym koniem unosimy się na wyżyny literatury i kultury, zgłębiając jej tajemnice, odkrywając nowe znaczenia i rozwijając swoje talenty.

Tematem przewodnim dzisiejszego spotkania były nadchodzące Walentynki.

- Poznaliśmy fragment biografii Adama Mickiewicza w kontekście jego miłości do Maryli Wereszczakównej, aby lepiej poznać przesłanie wierszy:”Niepewność” oraz „Do M*”. Pierwsza w muzycznej interpretacji  Marka Grechuty, druga w korespondencji z fragmentem filmu „Trędowata”;

- Nawiązaliśmy do miłosnego wątku w „Panu Tadeuszu”, który również odzwierciedla rzeczywiste zmagania Adama Mickiewicza z uczuciami niespełnionej miłości;

- Wysłuchaliśmy historii tragicznej miłości Szekspirowskiego utworu „Romeo i Julia” ;

- Czytaliśmy najsłynniejszą miłosną scenę literacką z tragedii „Romea i Julii”, widząc oczami wyobraźni piękną Julię na balkonie swego domostwa i Romea skradającego się do ogrodu, na który wychodzi balkon;

- Poznaliśmy plastyczną interpretację przesłania utworu na plakacie „Romeo i Julia „ w wykonaniu Andrzeja Pągowskiego;

- Rozbudziliśmy w sobie ciekawość współczesnej interpretacji tragedii Williama Szekspira” w filmie” Gangi Nowego Jorku”;

- Wzbogaciliśmy swoje słownictwo w nowe pojęcia, tj. biały kruk, opus magnum, scena balkonowa;

- Poznaliśmy wartość edukacyjną literatury biograficznej.

 

19 luty 2021

Spotkanie pod hasłem „Dzień Kota”

Biorąc pod uwagę atrakcyjność tego święta, postanowiliśmy porozmawiać na dzisiejszym spotkaniu o naszych milusińskich, co zainspirowało następujące działania:

- Wspomnieliśmy o klasycznej baśni Ewy Szelburg- Zarembiny „Kot w butach”;

-Czytaliśmy, dzięki współpracy z Filią nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu, fragmenty wyjątkowej książki o bohaterze dnia pt.”Iwan Konwicki z domu Iwaszkiewicz”- o kocie pisarza Tadeusza Konwickiego podarowanego przez rodzinę Iwaszkiewiczów. Tytułowy Iwan stał się najsłynniejszym kotem w świecie literacko-artystycznym a książka zawiera opis zmagań rodziny Konwickich z wyjątkowo oryginalnymi nawykami tegoż zwierzaka, który wypracował sobie najważniejszą pozycję wśród domowników;

- Właściciele kotów opowiadali o swoich pupilach, przedstawiali nam ich przed kamerą a w opowieściach tych nawiązywaliśmy do filmiku na you tube „40 ciekawostek o kotach, które sprawią, że pokochasz je jeszcze bardziej”;

- Podzieliliśmy się wrażeniami z oglądania serii filmów pt. „ Kot z piekła rodem” emitowanych na kanale Animal Planet;

- Zachęciliśmy się wzajemnie do ponownego obejrzenia filmu o słynnym kocie „Garfildzie”.

- Wspólnie z Paniami z Filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu tematycznie polecamy następujące pozycje książkowe:

       

 

5 marca 2021

Na dzisiejszym spotkaniu rozmawialiśmy o wizerunku historycznym czarownicy w związku ze zbliżającą się datą omawiania powieści Doroty Terakowskiej:

- Przypomnieliśmy lokalną legendę o czarownicach z Łysej Góry;

-  Wyjaśniliśmy, co oznacza słowo „wiedźma”( ta, która posiada tajemną wiedzę)

- Nawiązaliśmy do synonimu czarownicy wywodzącego się ze słowiańskiej kultury- Szeptuchy- jako określenia miejscowej Babki słynącej z ziołolecznictwa, leczenia czarami, okadzania chorych, szeptania zaklęć, itp.;

- Przywołaliśmy tytuł cyklu powieściowego Katarzyny Bereniki Miszczuk „Kwiat paproci” i I tom zatytułowany „Szeptucha”;

- Mówiliśmy również o prześladowaniach czarownic i słynnym dziele „Młot na czarownice” oraz historycznym kontekście tych prześladowań w sztuce filmowej, np:” Czarownice z Salem”, „Polowanie na czarownice” ,”Czarownica”;

- Utrwaliliśmy pojęcia literackie, tj. opus magnum, biały kruk, rollercoaster literatury, blurb .

- Wspólnie z Paniami z Filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu tematycznie polecamy następujące pozycje książkowe:

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

12 marca 2021

Spotkanie pod szyldem książki Doroty Terakowskiej „ Córka czarownic”.

- Weryfikacja działań w związku z wyznaczoną lekturą- kto przeczytał, kto zaczął, ale nie skończył, kto nie przeczytał- zachęcamy, ale nie zmuszamy;

- Kilka słów o autorce powieści;

- Osoby, które przeczytały, wzięły udział w konkursie czytelniczym;

- Pozostali wysłuchali opowieści streszczającej fabułę książki i historię głównej bohaterki;

- Po konkursie rozmawialiśmy o czytelniczych refleksjach i wartościach, jakie wnosi w życie czytelnika książka pani Terakowskiej;

- Nasze przemyślenia zweryfikowaliśmy z blurbem lektury.

 

19 marca 2021

Na dzisiejszych zajęciach:

- Omówiliśmy w przyjaznej atmosferze wyniki konkursu czytelniczego z powieści Doroty Terakowskiej „Córka czarownic” i nagrodziliśmy wszystkich jego uczestników;

- Ustalaliśmy drogą wyboru uczniowskiego poprzez głosowanie kolejną pozycję literacką do czytania i omawiania na zajęciach( w ich sugestii tytuł literatury fantazy) - w terminie zaproponowanym również przez naszych podopiecznych- wśród podanych tytułów:

 Harry Potter i kamień filozoficzny”,„Alicja w Krainie Czarów”, „Baśniobór”,”Czarnoksiężnik z Krainy Oz”,”Eragon”- wybraliśmy I część cyklu o Harrym Potterze;

- Wysłuchaliśmy opowieści Sebastiana Chodkowskiego o przeczytanej przez niego indywidualnie pozycji literackiej z kręgu literatury fantazy- seria „Pas Deltory”autorstwa E.Rodda;

- Zaakceptowaliśmy ostateczną formę graficzną logo naszej grupy opracowaną w fazie końcowej przez Wiktorię Gaweł; nad logo pracowali również: Marysia Prokopowicz, Ewa Przybyłek, Marysia Pawlica, Sebastian Chodkowski.

 

26 marca 2021


Dzisiejsze spotkanie przebiegało pod hasłem organizacji imprezy środowiskowej” SPOTKANIE Z BAŚNIAMI”

- Każdy uczestnik wybrał postać baśniową, w którą wcieli się na w/w imprezie: przygotuje strój, ułoży zagadkę związaną ze swoim bohaterem, weźmie udział w przygotowaniu baśniowych scenek; wspólnie z opiekunami grupy przygotuje zabawy, konkursy tematyczne związane z treścią utworów oraz zawody sprawnościowe…itp.;

- Dokonaliśmy wyboru piosenek dotyczących świata baśni;

- Omówiliśmy szczegóły rekwizytów i scenografii;

- Ustaliliśmy formy promocji naszego projektu, ewentualne hasła, przysłowia, sentencje; zaproszenia, ogłoszenia;

- Motywacją do tego przedsięwzięcia jest fakt, że współczesny świat pomija znaczenie i wartość klasycznych baśni w kształtowaniu etycznych postaw i charakterów oraz fakt komercjalizacji i „amerykanizacji ”wartości europejskich a także nieznajomość tych utworów przez znaczącą część społeczności uczniowskiej- o co biją na alarm psychologowie i literaturoznawcy.
Dalej spotkanie przebiegało w atmosferze przywoływania baśniowych bohaterów oraz wskazywania cech i wartości klasycznych baśni.

9 kwietnia 2021


Dzisiaj zastanawiamy się na czym polega sztuka reportażu.

- Poznaliśmy nazwę najważniejszej nagrody dla tego gatunku-Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki;

- Omówiliśmy cechy reportażu jako formy dziennikarskiej i literackiej;

Poznaliśmy Noblistkę tej kategorii i laureatkę wielu znaczących nagród w dziedzinie reportażu literackiego- Swietłanę Aleksijewicz –białoruską pisarkę i reporterkę;

- Czytaliśmy fragmenty reportażu jej autorstwa pt.” Ostatni świadkowie Utwory solowe na głos dziecięcy”, w którym głos oddaje dzieciom i z ich punktu widzenia przedstawia los dziecka w czasach II wojny światowej;

- Zobaczyliśmy przykład niezwykłego zbioru reportaży pt.” Zdarzyło się” opracowanego przez Włodzimierza Kalickiego, który przez lata wybierał wydarzenia interesujące, przełomowe i dramatyczne, jakie miały miejsce na przestrzeni stuleci, a nawet tysiącleci i opisał je tak, jak nikt przed nim tego nie zrobił- wykreował nieistniejący gatunek literacki: krótki, gorący reportaż z przeszłości, różnorodny i interesujący w tematach i wciągający jak kryminał w odcinkach- informacje z blurba zbioru. Przeczytaliśmy jeden z nich-„ Nalot ośmiornic”-opisujący jak słuchowisko radiowe „Wojna światów”- na podstawie książki autorstwa Herberta G. Wellesa-zrobione w mistrzowski, profesjonalny sposób- spowodowało panikę społeczeństwa amerykańskiego, sadzącego, że jest to relacja na żywo z wylądowania na Ziemi obcych cywilizacji.
Podsumowując- zrobiliśmy w sztuce odbioru reportażu krok pierwszy.

16 kwietnia 2021

„(…)bo najciekawsze scenariusze pisze samo życie”- dalej wprawiamy się w sztuce czytania reportażu:

- Zwróciliśmy uwagę na fakt, że osobliwe pod wieloma względami wydarzenia są początkiem inspiracji wielu artystów, stąd zjawisko tzw. korespondencji sztuk, czyli przenikania tego samego tematu do różnych dziedzin sztuki czy to w formie reportażu, czy filmów gatunkowych, czy formy dziennikarsko-publicystycznej. I tak w rozmowie dotarliśmy do kolejnego zdarzenia- dramatycznego rejsu „Titanica”;

- Przeczytaliśmy reportaż ze wspomnianego wcześniej zbioru” Zdarzyło się”-„Koniec w starym dobrym stylu ”Zatonięcie Titanica;

- Wspólnie obejrzeliśmy krótkie filmy dokumentalne przedstawiające historię pasażerów statku oraz niesamowitą odwagę muzyków pokładowej orkiestry, którzy w obliczu śmiertelnego zagrożenia grali do samego końca, wiedząc, jaką siłę ma muzyka w przeżywaniu ekstremalnych przeżyć-przy okazji przypomnieliśmy sobie słynną scenę z filmu „Pianista” w reż. Romana Polańskiego, w której ukazana została potęga muzyki zdolna uratować ludzkie życie w sytuacji, kiedy wydaje się to niemożliwe ( przy okazji wpadliśmy na ciekawy pomysł- przygotowanie najsłynniejszych scen filmowych- jedna z nich to właśnie ta z „Titanica” w reż.J.Camerona;

- Zastanowiliśmy się nad przesłaniem wypowiedzi bohaterki, która przeżyła tragedię Titanica- trzymając nad burtą statku cenny rodowy klejnot, mówi: „Szuka pan skarbu nie tam, gdzie trzeba, panie Lovett. Tylko życie jest bezcenne”- jakże jest ono aktualne w obliczu istniejącej pandemii.

-  Jako temat do dyskusji wzięliśmy słowa piosenki zespołu Lady Pank:”Zostawcie Titanika".

 

22 czerwca 2021r

 W naszej szkole dzień 22 czerwca 2021r spędziliśmy w Parku Osiedlowym przy ulicy Baczyńskiego, uczestnicząc w projekcie rejonowym „Spotkanie z bajką, baśnią i niezwykłą opowieścią”. Przygotowali go nasi uczniowie( 37 osób) należący do aktywnie działających w szkole: grupy teatralnej „ MUZY” i koła „PEGAZ” rozwijających kulturalno- literackie oraz artystyczne zdolności uczniów .
Temat spotkania wziął się z inicjatywy „ odczarowania” pandemicznej rzeczywistości i zaproszenia do pięknego, uniwersalnego w przekazie najistotniejszych wartości świata baśni.
Przygotowano je w dwóch wersjach merytorycznych: rano dla dzieci , wieczorem dla dorosłych, a składało się z II części: w pierwszej wyeksponowano uniwersum świata baśni i klasycznych już utworów pokrewnych gatunkowo z baśnią właśnie. Tę część w znacznej większości przygotowali uczniowie z koła „PEGAZ”.II część spotkania to przedstawienie musicalowe grupy teatralnej „ MUZA” o profilaktycznym charakterze pt.” Czerwony Kapturek szuka księcia przez Internet”.
Wartość przesłania wzmocniły piosenki a profesjonalnego charakteru dodały układy taneczne opracowane przez szkolną Panią choreograf pracującą również z naszym ludowym zespołem tanecznym” Sędomir”.
Jesteśmy dumni z naszych uczniów, którzy w upalny dzień przedstawili dosyć długi program będący owocem spotkań online podczas nauczania zdalnego oraz krótkiego czasu przygotowań po powrocie do szkoły. To ich wolny czas i poświęcenie w spotkaniach i próbach, przygotowania ról, strojów i kreacji scenicznych pod kierunkiem opiekunów i nauczycieli współpracujących z nami w tym projekcie zasługuje na podziw i uznanie, za to, że w dzisiejszym świecie, mówiąc kolokwialnie, „ chcą chcieć”.
Tak liczne grono podopiecznych daje nam, opiekunom grup, ogromną satysfakcję i motywację do dalszych działań .Dlatego DZIĘKUJEMY WAM, KOCHANI, JESTEŚCIE DLA NAS BARDZO WAŻNI !!!
„Spotkanie z bajką, baśnią i niezwykłą opowieścią” opracowali, przygotowali i wzięli w nim udział następujący nauczyciele:
Dyrektor szkoły- Grzegorz Socha – ogromne zaangażowanie w realizację projektu, współpraca z instytucjami rejonowymi: Spółdzielnią Budownictwa Mieszkaniowego, Miejską Biblioteką Publiczną, Przedszkolem nr 5 , Prywatnym Przedszkolem „Jaś i Małgosia”, wsparcie, motywacja i przyjazne nastawienie do dzieci i nauczycieli w trakcie realizacji projektu- WIELKIE DZIĘKI !!!
Vicedyrektor Edyta Ciżyńska – prowadzenie programu artystycznego, rola WRÓŻKI w przedstawieniu i w życiu szkoły w ogóle…..- WIELKIE DZIĘKI !!!
Marta Kornalska- opiekun „Muzy” i „Pegaza” – scenariusz ,reżyseria, przygotowanie ról,
Małgorzata Zięba- opiekun „Muzy” i „Pegaza”- przygotowanie ról , w szczególności części wokalnej całego programu ,
Gabriela Nowińska-Grad-opiekun „Muzy-” przygotowanie ról, efekty specjalne oraz część organizacyjna,
Anna Wrona – opracowanie bogatej i oryginalnej ścieżki dźwiękowej oraz przygotowanie uczniów do gry scenicznej w korelacji z dźwiękami i muzyką,
Iwona Tomczyk- choreografia: układy taneczne musicalu, ruch sceniczny, przygotowanie ról,
Agata Frydryk – charakteryzacja, stroje, wykonanie profesjonalnych rekwizytów,
Aneta Czajka- Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu- przygotowanie i przeprowadzenie części konkursowej spotkania ( wykonanie rekwizytów} oraz rola KSIĘGI BAŚNI w przedstawieniu,
Katarzyna Stępień- Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu- przygotowanie i przeprowadzenie części konkursowej spotkania( wykonanie rekwizytów).
Wszystkim wymienionym osobom oraz Rodzicom uczniów biorących udział w realizacji projektu serdecznie dziękują ich opiekunowie!
Dziękujemy również zgromadzonej w tym dniu widowni- dzieciom i dorosłym za obecność w naszym szkolnym artystycznym świecie!