Kalendarium

Piątek, 2024-04-26

Imieniny: Marii, Marzeny

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 88128678
  • Do końca roku: 249 dni
  • Do wakacji: 56 dni

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 3 

im. Armii Krajowej

ul. Flisaków 30

27 - 600 Sandomierz

budynek A tel.158322563 

budynek B tel.158322226

English binds people together

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

metodyczna

English binds people together

 

Autor:

                                        mgr Małgorzata Złocińska

                Koordynator:

                           mgr Paulina Jarosz

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Armii Krajowej w Sandomierzu

Sandomierz 2020

 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Armii Krajowej w Sandomierzu

Autor: Małgorzata Złocińska

Koordynator:Paulina Jarosz

Temat: English binds people together

Przedmiot: język angielski

Rodzaj innowacji: metodyczna

Data wprowadzenia : 01.10.2020r.

Data zakończenia :11.06.2021r.

 

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy ósmej . Czas realizacji innowacji obejmuje jeden rok szkolny z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei Angielski łączy ludzi z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do pisania w języku obcym .

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „English binds people together” jest  odpowiedzią na usprawnienie umiejętności pisania, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego na poziomie II.1 oraz wymagań egzaminacyjnych.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole można zauważyć, że uczniom najbardziej brakuje realnego odniesienia do tego co robią, a co za tym idzie faktycznego wykorzystania w praktyce nabywanych umiejętności. Dlatego też główną przyczyną wprowadzenia innowacji z tego przedmiotu była potrzeba uzyskania bezpośrednich efektów podejmowanych działań.

Opis innowacji:

  1. Wstęp

Inspiracją do wprowadzenia innowacji była niska motywacja oraz trudność uczniów do tworzenia wypowiedzi pisemnej. Bardzo często, my nauczyciele, poszukujemy sposobów, aby zmotywować naszych podopiecznych do działania. Realizacja tej innowacji jest odpowiedzią na szukanie ciekawego sposobu na  zadanie egzaminacyjne ósmoklasisty, jakim jest dłuższa wypowiedź pisemna.  Stawia ucznia w określonej sytuacji z życia codziennego i sprawdza, czy potrafiłby on porozumieć się z obcokrajowcem, np. udzielając mu informacji lub uzyskując od niego wyjaśnienia, opowiadając mu o jakimś wydarzeniu lub składając mu życzenia czy propozycję.

Tzw. pisanie do szuflady, dla pani, dla oceny… jest dla uczniów raczej marnym motorem napędowym, tak więc zrodziło się pytanie. Skąd wziąć paliwo i jak uruchomić wspomniany motor? I oto szukając różnych  rozwiązań, tworząc kolejne zajęcia z przygotowania do egzaminu ósmoklasisty, pojawia się odpowiedź. Znajdź adresata! Wprowadź, to czego uczysz w życie! I tak oto przestaliśmy pisać do szuflady i otrzymujemy odpowiedzi od naszych partnerów.

Projekt zakłada wymianę maili między uczniami klas ósmych z całej Polski. Tematyka oraz zadania z prac pisemnych układane są zgodnie z wytycznymi do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie biorący udział w projekcie wybierają partnera do wymiany maili z ogólnej listy uczestników projektu z całej Polski. Koordynatorami projektu są nauczyciele uczący języka angielskiego, w szkołach, które w projekcie biorą udział. Prace są sprawdzane oraz przesyłane do koordynatorów ze szkół partnerskich, którzy rozsyłają swoim uczniom otrzymane maile. Uczniowie realizując kolejne zadania (dwa razy w miesiącu), odpowiadając na otrzymane maile od swoich partnerów. Prace oceniane są zgodnie z zaleceniami OKE.

Realizacja programu innowacyjnego projektu: ”English binds people together” pozwala na rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych, wzmacnia motywację uczniów do pisania w języku obcym, rozwijąją kompetencje kluczowe ,a rozpisane terminy uczą obowiązkowości, żywy odbiorca stworzonej pracy uczy szacunku do jego czasu, wykonanej pracy oraz motywuje do wykazania się wiedzą i odpowiednim poziomem wypowiedzi.

II. Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas ósmych.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

- wykorzystanie poczty elektronicznej jako środka komunikacji,

 - zapoznanie z wymogami egzaminacyjnymi, sposobem oceniania prac pisemnych,

 - wdrożenie pracy metodą projektu

 III. Cele innowacji

Cel główny:

- nabycie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej w języku angielskim, obowiązującej na egzaminie ósmoklasisty

Cele szczegółowe:

- swobodne posługiwanie się językiem angielskim w słowie pisanym,

- przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego, w tym nabycie umiejętności tworzenia krótkich, prostych, spójnych i logicznych wypowiedzi pisemnych (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e-mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu,

- zachęcanie do rozwijania własnych umiejętności, pogłębiania wiedzy, nauki słownictwa, poprawnego pisania,

 - kształtowanie u uczniów postawy obowiązkowości, terminowości

IV. Metody i formy

Dla projektu utworzone zostało konto google z ogólnymi informacjami projektu.

Etap 1. Tworzenie listy projektowej:

Umieszczenie na dysku projektu listy szkół uczestniczących w projekcie, wraz z ich koordynatorami oraz uczestnikami. Każdy nauczyciel jest koordynatorem swoich uczniów.

Etap 2. Wybór partnera:

Na dysku projektu pojawia się temat maila o sobie, w którym uczniowie opisują krótko siebie, swój wygląd zewnętrzny, cechy charakteru zainteresowania. Uczniowie realizują w ten sposób pierwsze zadanie. Maile wszystkich uczestników umieszczane są w folderze: „Maile do wyboru partnera”, z których uczestnicy wybierają osobę do korespondencji. Koordynator grupy wpisuje na dysku w tabeli uczestników osobę, którą jego uczeń wybrał. W ten sposób zaczynają nam się tworzyć partnerskie pary.

Etap 3. Realizacja zadań

Uczeń raz lub dwa razy w miesiącu pisze maila wg podanego tematu, który jest sformułowany zgodnie z wytycznymi do formy pisemnej na egzaminie ósmoklasisty. Realizuje kolejne zadania zgodnie z wykazem treści – wymagań szczegółowych w zakresie 14 tematów, jakie zawiera podstawa

Zgodnie z wytycznymi podstawy programowej dla poziomu II.1:

Uczniowie tworzą krótkie, wypowiedzi pisemne: notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e-mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu oraz reagują  w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e-mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

 1) przedstawiają siebie i inne osoby; opisują ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; opisują upodobania;

2) opowiadają o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; przedstawiają fakty z przeszłości i teraźniejszości;

4) przedstawiają intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;

 6) wyrażają i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; wyrażają uczucia i emocje; zgadzają się lub nie zgadzają się z opiniami; wyrażają uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);

7) uzyskują i przekazują informacje i wyjaśnienia, proszą o radę i udzielają rady;

8) wyrażają intencje i pragnienia, pytają o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

9) składają życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;

10) zapraszają i odpowiadają na zaproszenie; wyrażają prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

11) stosują formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji, stosują zwroty i formy grzecznościowe

Nauczyciel – koordynator grupy raz lub dwa razy w miesiącu sprawdza oraz ocenia przesłane przez ucznia prace następnie przesyła je do koordynatora wybranego przez ucznia partnera projektu. A ten przekazuje je adresatowi.

 

V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

Uczniowie:

ü    Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż tworzą prace pisemne wg własnych pomysłów.

ü    Wykorzystują możliwości jakie daje technologia informacyjno- komunikacyjna.

ü    Mają możliwość faktycznego tworzenia wypowiedzi do drugiej osoby, realnego odbiorcy

ü    Uczą się samodzielności, terminowości, odpowiedzialności.

 

Nauczyciel:

ü    Wykorzystuje TIK.

ü    Jest koordynatorem.